10.4.17

"Nukkepiirit" ja viha harrastuksen sisällä

Hei! Nyt on semmoinen aihe, josta haluan ihan vain kirjoittaa tänne blogiin.. En tiedä aikooko kukaan ikinä tätä mun tekstiä lukea, mutta sainpahan ainakin johonkin vähän purkaa näitä tunteitani näistä asioista.

Tuli tuossa yksi päivä Facebookkia selatessa vastaan sellanen keskutelu Hartsilapset -Facebook ryhmässä, missä mietittiin, että pitäisikö muutkin kuin hartsiset nuket sallia sinne Hartsilapset -Facebook ryhmään, niin että niistä saisi laittaa myös kuvia. Tätä pohdittiin siksi koska on myös vinyylisiä nukkeja, jotka ovat pallonivelisiä. Ei siinä, mun mielestä ei tarvitsisi sallia, koska on myös muitakin ryhmiä jossa tämmönen on mahdollista. Ongelma mikä mulle tuli tästä keskustelusta oli kuitenkin se miten ihmiset siellä kirjoitti joistakin nukeista ja koin sen keskustelun todella loukkaavaksi.. 

Siellä sanottiin mm. todella alentavasti siitä, ettei Pullippeja ja BJD-nukkeja voi edes laittaa samaan lauseeseen, koska niitä kahta ei pysty "mitenkään verrata toisiinsa", koska ilmeisesti hartsit on niin paljon kaikkia yläpuolella.. "Puhumattakaan joistakin Monster High nukeista, en ymmärrä mikä niissä viehättää, leluja mitä leluja". Ei siinä, Pullipit ja BJD:t ovat ihan erilaisia, mutta mielestäni ne ovat silti samalla viivalla sen suhteen, että molemmat on tarkoitettu keräilyä varten. Mutta ei siinä vielä kaikki.. Lisäksi eräs henkilö kuvaili todella "kauniisti" Pullippeja "vesipäisiksi Barbeiksi" ja ylipäätään oli tosi paljon Barbie vertauksia ja ainut mikä mun mieleen tuosta juolahti oli se, että mikä vika Barbeissa on? Eikö kukaan ole koskaa kuullut mm. adult collector Barbieista? Mun mielestä nimittäin ne ovat todella hienoja eikä todellakaan mitään leikkejä varten tehty, myös Monster High yms. -nukeista on vastaavia julkaisuja.

Mut jotenkin isoin läimäys kasvoille tuossa keskustelussa oli se, että saman harrastuksen sisällä on jotenkin näin paljon vihaa, nimittäin mun mielestä joidenkin ihmisten tekstit sisälsi niin paljon vihaa ja epämääräistä "hymiöspämmiä" siihen perään jonka olevinaan pitäisi lieventää sitä piiloutunutta vihaa tiettyjä nukkeja kohtaan. Jotenkin oon elänyt semmoisessa kuplassa, että tässä harrastuksessa ihmiset vois jollain tapaa pitää yhtä, koska ulkopuolisilta tämä harrastus saa todella paljon vihaa - mutta tosiaan tajusin vasta tässä vaiheessa miten väärässä olenkaan (olisi tietysti pitänyt tietää tämä aiemminkin, sillä jokaisessa harrastuspiirissä on tämmöstä). Jotenkin tuntui vaan niin pahalta lukea tämmöstä tekstiä saman harrastuksen sisällä olevilta henkilöiltä ja vielä aikuisilta ihmisiltä, mikä mua ihmetyttää kaikista eniten, joku vielä mainitsi "minulla on lapsia" - teki mieli niin monesti kirjottaa vaikka mitä siihen mutta en viitsinyt aiheuttaa paskamyrskyä.

Tästä päästäänkin siihen, että miksi musta on tuntunut, että mua monesti vihataan tämän harrastuksen sisällä ja tuosta keskustelusta se syy selkeni aika hyvin - sen takia että kerään "vääriä vesipäisiä Barbie nukkeja". En tietenkään ajatellut, että lopettaisin joittenkin nukkejen keräilyn muitten takia, lähinnä oon vaan aika huvittunut siitä, miten aikuiset ihmiset voi olla näinkin lapsellisia. Tämmöisten juttujen takia tekisi mieli ostaa Barbie ihan vaan kiusatakseni näitä henkilöitä, että saavat hautoa vihaansa ihan kunnolla keskenään.

 Mutta onneksi nykyään tilanne on edes vähän parempi, mutta tämmösiäkin ihmisiä on hyvinkin paljon vielä olemassa mikä on minusta todella surullista.. Tässä myös yksi syy miksi mulla ei edes ole montakaan kaveria tässä harrastuksessa. En myöskään kuulu mihinkään pieneen "porukkaan", koska en halua että tämmöstä paskamyrskyä tulee vastaan sen takia, että joku sattuu keräämään "vääriä" nukkeja.

Ei sillä, en sano, että kaikkien pitäisi pitää jokaisesta nukkemallista mitä maailmassa on - ei todellakaan, sanon vaan, että joskus mun mielestä olisi hyvä pitää mölyt mahassa ja miettiä vähän mitä on kirjoittamassa ennenkuin painaa "lähetä". En itsekkään pidä kaikista nukeista, mitä tässä maailmassa on, mutta en siltikään kirjoita niistä loukkaavaa tekstiä sen takia tai ylipäätään syrji ihmisiä siksi, että he keräävät jotain tiettyjä nukkeja. Ylipäätään oon kyllä aika avoin monillekkin erilaisille nukeille eli on todella harvoja nukkeja joista en pidä. Mun puolesta jokainen saa kerätä mitä nukkeja haluaa (kunhan pysytään siis laillisten nukkejen puolella), monet saattaa aloittaakkin nukkeharrastuksen vaikka Monster High -nukeilla eikä mun mielestä siinä ole mitään väärää! Älkää antako muiden lannistaa ja ollaan mukavia kaikille kanssa harrastajille, koska tämä harrastus saa muutenkin ihan liikaa ulkopuolista vihaa.

Kiitos kun luitte!

19 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista pohdintaa! Tällaiset mietintäpostaukset on tuo mukavaa näkökulmaa harrastukseen, näitä on mukava lukea.

    Veikkaan että osa porukasta suhtautuu negatiivisesti Pullipeihin, Monstereihin ja Barbieen juuri siksi, että ne ovat monen nuoren keräilijän aloitusnukkeja ja täten saattavat antaa ulkopuolisille harrastamisesta lapsellisen kuvan. On nukkeharrastajia, jotka haluavat voimakkaasti korostaa nuken aikuismaista keräily- ja käsityöpuolta, mutta myös niitä nukkeilijoita jotka harrastavat nukkejen lisäksi myös leluja ja harrastuksen leikkisää puolta. Englanninkielisissä keskusteluissa olen kuullut käytettävän ihan termiä "Playing with dolls" - ja kyse on ollut ihan aikuisharrastajista eikä päiväkoti-ikäisen nukkekotileikeistä. :)

    Eli kaiketi kyse on ihmisten erilaisista tyyleistä harrastaa, ja nähdä harrastus. Tavallaan kyse on kai samasta asiasta kuin "säilyttääkö esine alkuperäispakkauksessa vai avatako se ns. käyttöön" - vastakkainasettelussa, joka on ollut aikojen saatossa keskeinen asia kaikissa keräilyharrastuksissa.

    Eli jokainen tyylillään, mutta toki voi aina miettiä että onko hyökkäävimpien kommenttien takana enemmänkin oma epävarmuus kuin niinkään se, että joku toinen nukke olisi parempi kuin toinen.

    Kauhee wall of text, sori. :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "mutta toki voi aina miettiä että onko hyökkäävimpien kommenttien takana enemmänkin oma epävarmuus kuin niinkään se, että joku toinen nukke olisi parempi kuin toinen."

      Tämä! Tuntuu että kovinkin moni on sieltä taustaltaan todella epävarma, siks on paljonkin ihmisiä jotka muutenkin tavallaan vähän "häpeää" omaa harrastustaan ja pelkää että se leimataan negatiivisella tavalla. En toki itsekkään tykkää siitä, että joskus tämä harrastus on median puolesta leimattu "leikkimiseksi nukeilla" jne. mutta ei se kummiskaan loppujenlopuksi mun elämää kaada, eikä ole ainakaan mun osalta totta tämän harrastuksen suhteen. Eikä mun mielestä sillä pitäis olla hirveesti väliä mitä muut ajattelee. Ylipäätään jos joskus törmään ihmiseen joka mun harrastusta haukkuu niin se ihminen lentää pois mun elämästä samantien. :D

      Poista
  2. Siis aikuiset nukkeharrastajat haukkuu toisten harrastajien nukkeja!? Mitää!? o_o Eihän sitä tarvitse tosiaan kaikesta tykätä, mutta jos rupeaa julkisesta niin sanotusti dissaamaan toisia, niin voi hyvää päivää! >:( Eihän tuollaisessa ole mitään järkeä, eikä se hyödytä ketään! Nukke kuin nukke, sanon minä! Surullista, jos me nukkeharrastajat emme osaa pitää yhtä, kun se juuri olisi niin tärkeää, kun muutenkin joudumme kohtaamaan ymmärtämättömyyttä muilta ihmisiltä.

    Minusta nukkejen laaja kirjo on tämän harrastuksen suurin rikkaus! Pakko myöntää, että itse ihmettelen vieläkin vähän sitä tapaa, että miitteihin ei saisi tuoda kuin sitä yhtä nukketyyppiä (tai tuo mainitsemasi Hartsilasten keskustelu muiden nukketyyppien kuvien sallimisesta...) ^^; Nukkeharrastukseni alkuvaiheessa olin ihan pöllämystynyt siitä, että nukkemiittiläiset saattoivat kysellä toisiltaan etukäteen, että haittaako ketään jos tuon myös tällaisen ei-hartsinuken miittiin :'3 Olin siinä, että häh!? Mitäs tää on? Kaikki nuket tänne vaan! - Ei ollut vielä "etiketti" hallussa silloin minulla... ^^;

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, itsekkin ihmettelen sitä, että miksei miitissä voisi olla kaikenlaisia nukkeja? Mää oon nimittäin jo ihan alusta asti tätä harrastusta tottunut siihen, koska ensimmäiset miitit missä kävin oli Pullip Suomen miittejä jonne sai tuoda mitä tahansa nukkeja (mutta ei tietenkään recastejä) Pullipeista - Hartseihin ja siltä väliltä. Muutenkin se, että tämmösiä miittejä oli tutustutti mua tosi paljon muihinkin kuin Pullipeihin ja oikeastaan niiden miittien ansiosta minulla onkin muitakin nukkeja! Laaja kirjo on kyllä todellakin rikkaus. ♥

      Poista
  3. Joo, aivan käsittämätöntä! Itselleni on tullut vähän sellainen fiilis, että aikuisten keskuudessa tätä tietyn "nukkelajin" perusteella tapahtuvaa kiusaamista ja huutelua tapahtuu jopa enemmän kuin nuorempien harrastajien keskuudessa :/ Joko se on suoraa huutelua, mutta useimmiten sellaista seläntakana kyräilyä...
    Itse olen vasta hiljan alkanut kiinnostua muista nukeista (mukaan lukien pullipit ja MH:t) ja tuntuu karulta ajatella, että tällä tavalla tipahtais pois Bjd piireistä, jos kotiutan tänne muitakin nukkeja, koska ne ei vedä vertoja Bjd nukeille o.Ö

    Itse olen myös samaa mieltä, että kukin harrastakoot nukkeilua miten tykkää! Ei se mun harrastamiseen vaikuta, jos joku keräilee jotain sellaisia nukkeja, jotka eivät välttämättä omalle kohdalle kolahda samalla tavalla :D mutta ei se oikeuta mua kyllä toista haukkumaan jos se sattuu keräilemään jotain muuta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei muutakun nukkekirjoa sinnekkin nukkekokoelmaasi! Sehän on vaan hyvä, että on useampia jotka keräilee muitakin kuin yhtä lajia, niin ehkä muutkin innostuu. ;) Ja onhan näitä siis moniakin jotka keräilee monia muitakin nukkeja, mutta heillä on kuitenkin jotain lajia valtaosa, niinkuin mulla esim Pullippeja enimmäkseen. :D Tosin koitan nyt laajentaa hartsikokoelmaani isommaksi, koska nekin nuket on niin ihania!

      Poista
  4. Minäkin kannatan sitä, että aina oltaisiin ystävällisiä toisille ja muistettaisiin ymmärtää, että toiselle voi olla eri juttu tärkeä kuin itselle.

    Olen huomannut itsekin jo lauan aikaa sitten sen vastakkainasettelun, mikä monilla on eri nukkeja kohtaan, mutta toisaalta näkisin sen viime vuosina lieventyneen hyvin paljon, varmaan juuri siksi, että moni hartsiharrastaja innostui myös muista nukeista ja se tuli eri tavalla "sallituksi".

    Sen suhteen, saako tietyn nukketyypin omassa ryhmässä julkaista muita nukkekuvia, en ole itse niin jyrkkä, mutta minusta ne yksilöidyt ryhmät ovat juuri sitä varten, että siellä voi keskittyä juuri tiettyyn aihepiiriin. Etenkin hartsinukke (bjd) on jo itsessään niin laaja käsite, että on ihan hyväkin jos siihen ei sotketa enää muita sekaan, kun yleisiä nukkeryhmiäkin kerran on olemassa. Huomasin itsekin tuon asennepitoisen keskustelun siellä, mutta minun silmiini viha on aika vahva sana siinä yhteydessä käytettäväksi. Olen nähnyt paljon väkevämpääkin ilmaisua ja tuossa oli lähinnä vähättelystä ja piittaamattomuudesta kyse.

    Yhtä kaikki olen sitä mieltä, ettei kukaan saisi pitää toisen harrastusta huonompana kuin omaansa, varsinkin kun tosiaan kaikki olemme tällaisen harvinaisemman ja vähän ihmisten ihmettelemän ja ylenkatsomankin harrastuksen piirissä. Ehdottomasti on pyrittävä tukemaan ja kannustamaan toinen toisiamme, ei enää jatkamaan sitä, mitä ulkopuolelta joka tapauksessa tulee varmaan jokaisen kohdalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, en siis itsekkään ollut sen kannalla, että sinne pitäisi laittaa muistakin nukeista kuvia (vaikka en nyt siihen postaukseen mitään kirjoittanutkaan). Ja mun mielestä moni niistä kirjoittajista aiheutti mun mielessä todella huonot vibat ja minusta osan tekstissä oli paljon vihaakin.

      Mustakin on väärin yrittää laittaa samassa harrastuksessa olevat "järjestykeen" että mitkä nukkejen omistajat on korkeammalla ja mitkä alempana, en ymmärrä ylipäätään tämmöstä ajattelua.

      Poista
  5. Kirjoitinkin tästä jo Pullip Suomi foorumille. Puhut tosiaan asiaa. En ymmärrä mistä se ainainen viha kumpuaa ihmisissä. Minä en itse pidä barbie nukeista mutta en silti lähde niitä pilkkaamaan, että ne ovat "vain leluja", koska nekin ovat nukkeja, joita voi keräillä.

    Minä koen asian niin, että ihmiset jotka keräävät nukkeja, ihan minkälaisia vain, ovat yhtä isoa ryhmää, jonka ei pitäisi rueta kiistelemään, minkä nuken omistajat ovat se "Master Race" tämän harrastuksen parissa.

    Nukkeja on monia erilaisia, mutta silti, ne kaikki ovat nukkeja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin itsekkin haluaisin kokea sen, että voitaisiin olla yksi iso ryhmä, mutta ei kaikki vaan ole vielä niin avoimia muille nukeille. Onneksi tosin miitit joissa mää oon käynyt on kaikki nuket käyneet sinne miittiin eikä kukaan oo valittanut. :D Ja ne on itseasiassa olleet kaikista parhaimpia miittejä missä oon ollut, koska nukkekirjo on niin rikasta. ♥

      Poista
  6. Itse oon vasta aloittanut nukkeilun vähän yli vuosi sitten, ensin Bratz & Monter High nukeilla ja sitten Pullip. Oon 25-vuotias, enkä ole vielä just tällasen kiusaamisen pelossa uskaltanut mennä miitteihin tai muutenkaan tutustua muihin harrastajiin, mikä on kurjaa kun ei ole ketään kenen kanssa voisi olla nukkeilukavereita ;u; On myös aloittelijana vaikea ikäänkuin tietää miten monia asioita kannattaa tehdä, kun ei uskalla kysyä neuvoja tai mitään... >_>; Niin tosi ikävää että tällaisia tyyppejä on niin paljon, kun ne tavallaan pelottaa pois jo mun kaltaisia aloittelijoita liittymästä mukaan :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi ikävää kuulla, että sulla on tämmönen pelko. Suosittelen, että tuut rohkeasti Pullip Suomi -foorumille, takaan, että siellä sut varmasti otetaan vastaan ja autetaan nukke asioissa. Itse en oo siellä olleissa miiteissä saanut yhtäkään negatiivista miittikokemusta. Siellä on mun mielestä mahtava yhteishenki ja kaikki nuket on tervetulleita sinne. :) Siellä on muille nukeille omat osiot Pullippien lisäksi!

      Poista
    2. Useimmat harrastajat ovat tosi ystävällisiä ja kivoja, ei kannata antaa ennakkoluulojen säikyttää. :) Tämä kirjoitus yllä lienee vähän kärjistynyt ja lähinnä siinä on kyse asenteista. Suomalaisilla harrastajilla suoranaista kiusaamista tai arvottamista on kuitenkin varsin vähän, enemmän se on sellaista ehkä alitajuistakin asennemaailmaa kuin ilkeyttä.

      Kysy vain rohkeasti neuvoa, se kannattaa. :) Tosi moni auttaa mielellään aloittelijaa, ja sellaista ihmistä muutenkin katsotaan ystävällisemmin joka kysyy ja tahtoo oppia tekemään asiat oikein kuin että toheltaisi omin päin ja pahimmillaan tuottaisi nukeilleen tuhoa. No, tämä taisi olla vähän kärjistetysti sanottua myös. ;) Oma-aloitteinen tiedonhankintakin on hyvä juttu, mutta joihinkin asioihin löytää parhaiten vastauksen ihan kuulemalla kokeneempien vinkkejä. Oikeasti, rohkaistu vain liittymään joukkoon ja kysy ihan vapaasti, monet ihmiset auttavat mielellään! :) Siniirr kuin vaikkapa minäkin mukaanlukien.

      Poista
    3. Ja tosiaan suosittelen Pullip Suomi -foorumia, se on ystävällinen ja ihana matalan kynnyksen paikka, jonne kaikenlaiset nuket ovat tervetulleita vaikka pääpainotus onkin Pullipeissa.

      Poista
  7. Olin osallisena siinä keskustelussa ja kävin vielä uudestaan läpi mitä siinä oikeastaan oli puhuttu. Keskustelu haarautui sivuraiteille, kun mielenkiinnosta kävin puhumaan nukkien erilaisista nivelistä, sekä siitä, miten niitä on mahdotonta luokitella eri kategorioihin niiden perusteella. Lähinnä siis sementiikkaa siitä, missä vaiheessa joku "nukkelaji" vaihtuu toiseen.

    Muutama värikäs adjektiivi oli luiskahtanut noihin viesteihin, mutta ei siinä määrin, että olisin niistä loukkaantunut tai tuntenut suurta vihaa puoleen tai toiseen. Eikä myöskään hän, jonka kanssa suurimmaksi osaksi siinä keskustelin. Sivuhuomautuksena siis, että keräilen kaikenlaisia nukkeja, eikä kokoelmani ole koottu pelkästään ns. elitistien vaihtoehdoista. :P

    Missään vaiheessa en myöskään saanut sitä käsitystä, että jonkun mielestä Pullipit yms. ovat jotenkin alempiarvoisia nukkeja ja true-harrastajat keräilevät vain näitä hartsisia. Barbi on helppo leimata lasten leluksi, se on totta, mutta olen varma, että suurin osa yleisestikin nukkeharrastajista ovat myös tietoisia niiden keräilyarvosta.

    Minulle tuli nyt tästä vaan sellainen ikävä tunne, että minut leimataan nukkevihaajaksi, kun en välttämättä halunnut muita kuin hartsisia nukkeja tuonne ryhmään - koska ryhmä on jo olemassa, mihin voit postata kaikkia nukkeja muutenkin. :(

    Ja sinä pelkäävä Anonyymi, älä ole peloissasi. En ole vähän reilun kymmenvuotisen harrastukseni aikana kokenut mitään järkyttävää kiusaamistapausta sen takia, että joku sattuu omistamaan muitakin kuin tietyn lajityypin nukkeja. Oikeastaan vaan kannustaisin käymään miiteissä, ainakin kokeilemaan, jos muuta. Aina on joku jossain, joka on eriävää mieltä tai muuten vaan ilkeällä päällä, mutta se on elämää - kaikkia kun ei voi miellyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin minäkin sitä mieltä, että mun mielestä sinne ryhmään ei tarvitse tulla kuvia muista kuin hartsisista nukeista, joten mun mielestä tuota mieltä olevat eivät oo tehnyt mitään väärää sen mielipiteensä sanoessa (kuten tuossa viestissänikin ilmaisin).

      Itse toki noista muutamista viesteistä mitä sinne tuli loukkaannuin, mutta samalla mietin kyllä myös muitakin kuin itseäni, koska tiedän miltä tuntuu kun ei tulla hyväksytyksi. Ylipäätään tämmöstä asennetta (ja siis paljon jyrkempääkin kuin tuossa keskustelussa oli) olen nähnyt ja senkin takia halusin tästä aiheesta kirjoittaa, en vain siksi, että törmäsin tuohon Facebook keskusteluun, vaikka siitä sainkin tämän kirjotusaiheen idean.

      Ja siis, en mitenkään kyllä halunnut kuullostaa tällä tekstillä ylidramaattiselta tai mitään, en siis itke itseäni uneen tämmösten asioiden takia, lähinnä vain pohdin näitä asioita ja haluan että näistä pystyy puhumaan ihan ääneen niinkuin ne on. Mun mielestä olisi mahtavaa, jos kaikki nukkeilijat voisivat jollain tavalla pitää yhtä tässä harrastuksessa vaikka erilaisia nukkeja monilla onkin.

      Täytyy painottaa vielä, että en siis vihaa ketään siihen keskusteluun osallistujaa, varsinkaan henkilökohtaisella tasolla ja ymmärrän sen, että on olemassa erilaisia mielipiteitä - joskus vaan toivoisin että ne voitaisiin ilmoittaa vähän asiallisemmin, ei muuta. :D

      Poista
  8. Minusta tämä aikuisten riitely on pöyristyttävää!
    Itse olen aina nähnyt nukkeilijoiden yhteisön yhteisönä johon kaikki saavat tulla ja ketään ei haukuta tai kiusata. Yleensä oon tavannut netissä nukkeilijoita, jotka juurikin tukevat toisiaan eikä päinvastoin. Ja sen takia oonkin tosi hämmentynyt että tuollaista tapahtuu.

    Musta muuten tuntuu, että jotkut nukkeilijat arvostavat vain kalliita nukkeja. Siksi esimerkiksi olen saanut kuulakkin Licca-nukestani yhtä sun toista.

    Kalliit nuket ovat tietysti arvokkaampia mutta ihan yhtä hyvin barbiellakin voi nukkeilla.

    Hieman huvittavaakin tämä aikuisten kinastelu on, sillä ainahan koulussakin kerrottiin siitä että pitää miettiä mitä nettiin laittaa ja pohtia tekeekö oikein painaessaan "lähetä"-nappia.
    Aika kummallista että aikuisten keskuudessa alennutaan lasten tasolle netissä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävää, että sun kaunis Liccakin on saanut ikäviä kommentteja.. Mullakin tulee joskus semmonen olo, että toiset ajattelevat että "nukke ei ole nukke eikä mikään jos se ei oo kallis" ja minusta se hinta ei ole se juttu tässä nukkeilussa ollenkaan.. Itselläni ainakin mun Monster High nuket on ihan samalla viivalla kuin mun Pullipit ja BJD-nuketkin, vaikka näissä kaikissa on todella iso hintaero keskenään. Kaikki on mun silmissä silti yhtä kauniita - ja rakkaita. ♥

      Poista
  9. Mulla ei oo pullippia yms mut yks monsteri mul on ja yks "leikkiin" tarkoitettu nukke mutta kuvaan ja keräilen nukkejani ja rakastan niitä, aika ikävää että jopa aikuiset ovat alentuneet tälläisen lasten riitelyn tasolle. Nukke kuin nukke, minun mielestäni kaikki nuket ovat kauniita (paitsi recastit) ja varmasti omistaja rakastaa omia nukkejaan. Vaikka bjd nuket ovatkin kalliimpia kuin esim pullipit niin ei se tee niistä välttämättä omistajalle arvokkaaimpia jos omistaja rakastaa nukkejansa. Jos miettii että onko tarpeeksi kypsä niin ainahan voi harjoitella mh nukeilla ja barbie nukeilla eikä niitä sen takia saisi haukkua! Ja jos ei ole varaa bjd nukkeen mutta nipin nspin pullippiin niin voihan ostaa pullipin. En ymmärrä minkä takia saisi haukkua muita nukkeja.


    Sori kun oli vähän pitkä kirjoitus xD.

    VastaaPoista

Ennen kuin kommentoit olisi kiva kuulla, jos haluaisit nähdä jostain tietystä nukesta kuvia. Jos keksit jotain parannettavaa kuvissani tai teoksissani kerro siitä minulle. ^^ Rakentava palaute on myös aina tervetullutta! Kiitos kaikista kommenteista!

Ennenkuin kysyt jotain luethan UKK alueen, jos olen jo aiemmin vastannut kysymykseesi: http://sininnukkeblog.blogspot.com/p/ukk.html