7.8.17

Rahan käyttö nukkeharrastuksessa

Hei! Ajattelin taas vaihteeksi kirjoittaa tänne blogiini. Tämä aihe on rehellisesti sanottuna tosi vaikea selittää ja sanoa niin, ettei joku sitä väkisinkin ymmärrä väärin, mutta päätin kuitenkin yrittää. Ymmärrän kumminkin sen, että ne jotka eivät harrasta mitään tai eivät harrasta juuri tätä harrastusta voivat ajatella tämän asian todella outona tai eivät tajua koko asiaa ollenkaan. Yritän kuitenkin parhaani mukaan selittää tämän asian niin, että mahdollisimman moni tajuaisi mitä tarkoitan.

Olen siis 22 vuotias aikuinen nainen ja asun poikaystäväni kanssa. Sain muutamia viikkoja sitten erään kommentin eräässä sosiaalisessa mediassa henkilöltä, jota en tiedä enkä tunne (tässä hän on täysin anonyyminä siis, tätä kommenttia ei löydy mistään). Tämä kommentti pisti miettimään vähän sitä, että mitähän ulkopuoliset joskus oikeasti ajattelee minusta tämän harrastuksen kanssa. Se kommentti meni siis näin:
"En ymmärrä että jos muutenkin on jo vararikossa niin pitää ostaa lisää nukkeja? Ja vieläkä tosi kalliita... Sitte vielä pitää kinuta kaverilta lisää rahaa niin ei ihme että ei pääse kampaajalle tai jotain. Sinähän olet jo 22 vuotias, ja silloin pitäisi osata tehdä töitä ja käyttäytyä "kuin aikuinen". Salilla käyminenkin maksaa. Kamalan lapsellista tommoinen laiskuus. Äitikö sinulle passaa kaiken?"

 Eli annan vähän kontekstiä. Sanoin vitsillä, että "olen köyhä", koska hankin kalliin nuken itselleni, jonka todella halusin ja johon minulla oli varaa. Poikaystäväni auttoi hieman tässä nukessani omasta tahdostaan, koska hän halusi ostaa minulle jotain kivaa sen kunniaksi, että hänellä oli työpaikka. Sanoin samassa postauksessa myös, että olen ylpeä siitä, että olen alkanut käymään salilla, koska se oli mulle tosi vaikeaa.

Musta on aina mielenkiintoista kuulla, mitä ihmiset olettaa mun elämästä, mutta tämä oletus oli kyllä harvinaisen yliampuvaa ja hieman jopa loukkaava. En kuitenkaan tunne henkilöä, eli kyseessä saattaa olla hyvinkin trolli tai nuori yksilö, jolla ei ole hirveästi käsitystä siitä mitä työnteko on tai miten töitä edes hankintaan, en kuitenkaan aio paneutua enempää tälläiseen "trolli" -meininkiin, jos tässä siitä oli kyse. Tämä postaus ei siis ole tehty sitä varten, että valitan tästä henkilöstä. Käytin tätä kommenttia siis esimerkkinä siitä, mitä jotkut ihmiset saattaa tästä ajatella ja mitä minulle on tästä sanottu.

Eli kyllä, multa on kysytty "miten rahoitat nukkeharrastuksesi?" ja aion tässä postauksessa vähän avata tätä asiaa. Kuten osa tietää, oon myöntänyt, että olen työtön mutta samaan aikaan kerroin myös sen, että olen masentunut (postaus tässä *klick*). Tunnen siis päivittäin syyllisyyttä siitä, etten käy töissä koska en vaan yksinkertaisesti jaksa enkä pysty. Se että joku sanoo mua "laiskaksi" saa mut tuntemaan syyllisyyttä siitä, että en voi käydä töissä vaikka syyllisyys ei kuitenkaan muuta mitään - en tule työkuntoon käskemällä tai pakottamalla. Jos haluatte tietää tuosta enemmän, niin kannattaa lukea tuo postaus.

Seuraava asia mitä kerron itsestäni on varmasti monelle mahdoton uskoa, mutta olen oikeasti rahan suhteen todella pihi, mutta oma pihiyteni rajoittuu kaikkeen muuhun paitsi nukkeihin. Tämä seuraava kuva on siis todella hyvä tiivistys siitä kuinka voi riittää rahaa kalliisiin nukkeihin:
Suomennos: "Miten minä käytän rahaa"
"Ruokaostokset: "Vain perusasiat."
"Vaatteet: Välillä tuhlaamista, mutta yleensä vaan pakolliset."
"Kotitalous tarvikkeet: Mikä tahansa on halvinta."
"BJD't (Pallonivel nuket)"

Eli kyllä, rakastan omaa harrastustani ja se tuottaa mulle niin paljon iloa. Mulle ei ole hirveästi väliä, että ostan muut asiat todella halpoina, koska tärkeintä on se, mitä itse haluan. Elämä on täynä valintoja, kuten moni tietää - kaikkea ei voi saada. Teen arjessani päivittäin valintoja: ostanko vaatteita vai käynkö kampaajalla? Ostanko nyt sitä kalleinta juustoa vai ostanko tätä halvempaa? Se mitä valitsen on aina sellainen valinta, joka on "omaksi parhaakseni". En siis koskaan ole valinnut niin hölmösti, ettei mulla riittäisi rahaa tarpeellisiin asioihin.

Koska oon hyvin erilainen nainen kun moni muu niin rehellisesti sanottuna en välitä hirveästi siitä miltä näytän. En halua ostaa meikkejä tai vaatteita joka kuukausi.. En välttämättä edes osta vaatteita ollenkaan, koska mulla on jo kaikkea mitä tarvitsen. Mulle ei ole niin vakavaa, jos en pääsekkään kampaajalle, ei ole niin paha juttu jos en pääsekkään vaikka Traconiin tai muihin tapahtumiin. Voitaisiin sanoa, että musta on siis tullut "vanha", koska haluan vaan olla kotona. Kuten jotkut on todenneet, "naiset rupsahtaa 22 vuotiaana" ja mulle on tainnut just käydä niin.. vitsi vitsi.

Mutta ihan rehellisesti puhuen, mulla on hyvät vanhemmat. Mun vanhemmat on osannut opettaa mulle kuinka olla aikuinen. Kun olin teini mun isä ja äiti opetti mut maksamaan laskuja ja se jo herätti mun ajatukset siihen, että hei eipä aikuisuus olekkaan niin helppoa. Maksoin siis monesti vanhempieni laskuja, koska autoin heitä arkiaskareissa. Kun muutin pois kotoa mulle oli itsestäänselvää, että nyt mää maksan kaikki menoni ja laskuni itse, koska mulle on opetettu niin. Aikuisena ollaan aikuisia - lähdetään pois äidin siiveltä ja pärjätään itse.

Mun isä opetti mulle hyvin aikaisin jo lapsena, että rahaa täytyy oppia säästämään eikä tuhlaamaan miten sattuu ja sen ansiosta olen niin tehnyt melkeen koko elämäni. Aina kun jotain ylimääräistä jää ne yleensä menee säästöön automaattisesti vielä aikuisenakin. 

Mun elämässä on ollut ihmisiä, jotka on valinneet huonosti ja ottaneet lainaa ja joutuneet velkoihin. Näiden takia olen oppinut sen, että itse en ikinä sitä tee. En ole siis koskaan tähänkään päivään asti ottanut velkaa sen takia, että mulla ei olisi rahaa tai että olisin elänyt yli varojeni. Olen siis hyvinkin tarkka siitä, miten rahaani käytän vaikka se voikin olla vaikea uskoa.

Tässä harrastuksessa joskus löytää itsensä katselemassa vaatteita itselleen ja toteamassa "HYI 40e? En osta kyllä", mutta sitten netissä selatessa "Nuken kengät 40e, vois ostaa!". Nämä on sellaisia asioita, jotka vain nukkeharrastajat ymmärtää. Nämä on myös hyvin huvittavia hetkiä itselleni, mutta jälleen, nämä on vain valintoja.

Yksi asia josta voisin kans puhua tässä postauksessa on se, että mua ärsyttää kun ihmiset kommentoi mun harrastusta näin: "Kannattaisko sun vähän rajoittaa tuota nukkejen ostamista/hankkimista?". Näiltä ihmisiltä voisin vaan kysyä, että miksi? Miksi mun pitäis rajoittaa tätä jos nautin tästä? Tämä harrastus on tuonut elämääni tähän asti pelkästään hyvää, eikä ollenkaan pahaa. Ymmärtäisin nämä kommentit, jos olisin oikeasti ongelmissa harrastukseni takia, mutta en ole.

Kun kuvailen mun harrastusta jollekkin sanon, että mää keräilen nukkeja. Keräily tarkoittaa yleensä sitä, että niitä asioita keräillään, joskus hankitaan lisää, joskus luovutaan vanhasta tai vaihdetaan joku nukke toiseen. En siis pelkästään hanki nukkeja - tämä harrastus on mulle myös hyvin vaihto/myynti painotteinen. Jotkut tosin saattavat olla hyvinkin keräily painotteisia ja sekin on todella okei, koska kyseessähän on kuitenkin keräilyharrastus. Lisäksi keräilyharrastuksessa on paljon hyviäkin puolia - nimittäin keräilyarvo. Joidenkin nukkejen keräilyarvo saattaa nousta vuosien varrella huimasti nimimerkillä olen kuullut tapauksesta jossa joku myi nuken ja osti tilalle auton. ;)

Toiset ihmiset ostaa ennemmin alkoholia.. tai autoja.. tai veneitä.. tai vaikka keräily postimerkkejä, mä ostan nukkeja. Nuket on mun harrastus. Jos ajattelet, että tämä on rahan tuhlausta, voit ajatella niin. Minulle tämä harrastus on kuitenkin erittäin tärkeä ja tämä on sellainen asia joka auttaa mua jaksamaan arjessa. Itse en koe nuken hankintaa rahan tuhlauksena enkä koe niitä turhina. Jokaisella on kuitenkin oikeus mielipiteeseen, mutta ei kannata sanoa mitä sylki suuhun tuo tai olettaa tyhmiä vain siksi, että harrastukseni on erilainen kuin joidenkin muiden. Mun mielestä raha ei ole sitä varten, että sitä vaan säästettäisiin koko elämä, se on sitä varten että voit joskus hankkia itsellesi jotain kivaa - minä päätän yleensä hankkia itselleni nukkeja toiset esimerkiksi vaikka ulkomaanmatkoja. Minä kuitenkin nautin elämästäni täysillä nukke harrastukseni kanssa ja olen siihen erittäin tyytyväinen. En kadu hetkeäkään sitä että päätin harrastaa juuri tätä harrastusta ja minulle tämä harrastus on jokaisen pennin arvoinen! ♥

Kiitos kun katsoitte!

Ps. Tämä kuva on täysi "meme" eli vitsi, mutta se on vaan niin huvittava että pakko laittaa sekin tähän:
Suomennos: "Osta uusi nukke" tai "Ole vastuullinen aikuinen"

3 kommenttia:

  1. Kuten viisas mies kerran sanoi: "Haters gonna hate". 8DDD

    Jos ei elä yli varojensa, on aivan sama mihin sen ylijääneen rahan laittaa. Jotkut satsaa ulkonäköön, jotkut matkustelee, jollakin on monta lemmikkiä, joku harrastaa. Niin kauan kun toimitaan Suomen lain puitteissa, ei anonyymeillä oo asiaan nokan koputtamista. :)

    VastaaPoista
  2. Voit hyvin painaa tuossa noita kumpaakin nappulaa. Tuntemattomat ihmiset usein kommentoi toisten elämästä mitä vaan, koska eivät tunne ihmistä tai tiedä hänen toimintatapojaan. Aika monet tuntemani ihmiset nipistävät muista asioista paitsi harrastuksista. Niin minäkin. :) Tsempppiä sinulle.

    VastaaPoista

Ennen kuin kommentoit olisi kiva kuulla, jos haluaisit nähdä jostain tietystä nukesta kuvia. Jos keksit jotain parannettavaa kuvissani tai teoksissani kerro siitä minulle. ^^ Rakentava palaute on myös aina tervetullutta! Kiitos kaikista kommenteista!

Ennenkuin kysyt jotain luethan UKK alueen, jos olen jo aiemmin vastannut kysymykseesi: http://sininnukkeblog.blogspot.com/p/ukk.html