8.12.16

Myytkö nukkejasi? -kysymykset

 "Myytkö nukkejasi?" "Voitko myydä minulle juuri tuon nuken?" "Voisitko myydä mulle jonkun sun nukeistasi kun sulla on niin monta?"

Moi! Tää on sellanen asia mistä mun on pakko puhua. Nuo yllä kirjoittamani kysymykset on ihan aitoja kysymyksiä, jota multa on alettu kyselemään aivan liian usein ja vastaus joka ikiseen tuollaiseen kysymykseen on: "En myy, enkä myy varsinkaan sellaisille jotka tuosta asiasta tällä tavoin kysyvät." Eli kyllä, joka ikinen, joka multa on tuota kysymystä kysyneet on merkattu mieleeni, en siis missään olosuhteissa myisi nukkejani näille, jotka niitä tällätavoin kysyvät. 

Mistä on siis kyse? Kyse on sellaisista ihmisistä, jotka kysyvät tuota kysymystä, ilman että olen edes ilmoittanut myyväni yhtäkään nukkeani eli täysin spontaaneja kysymyksiä. Mun mielestä tämä on mielettömän törkeää kysyä tuota kysymystä, enkä pidä siitä yhtään varsinkaan kun kysytään jotain tiettyä mun nukkea, koska joka ikinen nukkeni on mulle tosi rakas. Jotkut ovat vielä kysyneet tuota kysymystä moneen kertaan, vaikka olen jo ekalla kerralla siihen vastannut, mikä johti siihen että estin kyseisen henkilön. Tuo kysymys on niinkuin kävelisi kadulla ja näkisi jollain kivan takin ja menisi kysymään että myisikö hän sinulle takkinsa. Sanomattakin selvää, että suurinosa ihmisistä varmasti pitäisi kysymystäsi outona ja osa törkeänä niinkuin minäkin. 

Miksi ihmiset kysyy tätä kysymystä? Koitin mielessäni miettiä, että mikä syy tähän on, että tätä kysytään ja kun muutama muukin joka on tätä kokenut kirjoitti mulle kokemuksiaan tajusin syyn hyvin nopeasti - laiskuus. Nuoret nukkeilijat (ja ehkä jopa vanhatkin) eivät jaksa enää etsiä tiettyä mallia tai edes vaihtaa nukelle silmiä, obitsua tai peruukkia eli haluttaisiin siis ostaa täysin valmis nukke joltain toiselta, koska se on "nopeampaa" eli kyse on siis puhtaasti laiskuudesta mikä on mun mielestä mielettömän naurettavaa. Lisäksi nämä kyselijät vielä tarjoavat aivan naurettavia hintoja nukeista, joista ovat kiinnostuneet - näille hinnoille nauravat naurismaan aidatkin. En ymmärrä miksi edes kehtaa kysyä jonkun toisen nukkea, jos siitä ei ole edes valmis maksamaan kunnolla? Tämä on jotenkin vaan niin turhauttavaa.

Törkeimpinä tähän aiheeseen kuuluvina kysymyksinä pidän kysymystä, jossa minua pyydetään myymään jotain tiettyä nukkea. Usein se nukke on vielä sellainen jota saatan kuvata todella usein - jopa viikottain. En voi ymmärtää miten kyselijän hälytykellot ei soi siinä, kun kuvaan nukkea paljon? Se yleensä monien kohdalla tarkoittaa sitä että se nukke on tosi rakas ja tärkeä, mikä yleensä myös tarkoittaa sitä ettei siitä missään nimessä haluta luopua. En ymmärrä miksei ihmiset osaa käyttää järkeä tässä asiassa. Minun kohdalla tosin se, että en kuvaa jotain nukkea paljon ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö nekin olisi rakkaita, mutta jotenkin ne tapaukset kun tätä kysytään niistä nukeista joita kuvaan paljon tuntuu todella naurettavalta.

Pointti oli siis se, että mää en voi sietää tätä kysymystä, pidän sitä törkeänä ja mielettömän typeränä että kysytään spontaanisti tuosta vaan, että myisinkö nukkejani koska vastaus on automaattisesti EI. Hankkikaa itse nukkenne ja etsikää itse älkääkä kinutko ja ruinatko niiltä toisilta.

Kiitos kun luitte!

5 kommenttia:

  1. Tällaisesta kyselystä on ikävä kyllä tullut kaiken aikaa yleisempää, niin Suomessa kuin maailmallakin. :( Yleensähän oletus on se, että harvinaisen ja kauniin nuken omistaja ei siitä luovu kovin innolla, ellei tosiaan ole kyseessä myynti-ilmoitus.

    Omasta mielestäni on vielä kohteliaisuuden rajoissa mainita vaikka nukkea kehuessaan, "jos joskus olet myymässä, muistathan minua", mutta tuollainen kysely, mistä tässä Siniirr kirjoittaa, on yleensä juuri sitä, että haluttaisiin valmis kokonaisuus heti saman tien ilman odotusaikaa tai vaivannäköä, ja mieluiten tietysti alle kauppahintojen, kun ei raaskita ostaa... :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tienyt että se olisi törkeä kysymys
      En aatellut sitä tarpeeksi ennen kuin lähetin

      Poista
  2. On todella harmi että ihmiset kyselevät näin. Eri asia se on kysyä jos sinä tiedät mistä voi ostaa ja annat heille neuvoja. Ja itse olen sitä mieltä että se on osa harrastuksesta ja riemu etsiä, suunnitella ja katsella (nukkeja sekä osia) ja lopulta löytää just se nukke. Vaivannäkö ja odotusaika kuuluu asiaan. Ja sitten vielä tarjota typerän alhaisia summia - silloin sitä ei kyllä tiedä tästä harrastuksesta niin paljon.
    No, toivottavasti kyselijät ymmärtää ja tekevät ajallaan jotain muuta. Niin kuin katsella ja etsiä omaa nukkea netistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä! Minustakin juuri se nuken odottelu esim ulkomailta Suomeen on melkeen paras osa koko harrastusta, kun se että ostaisi nukkeja vaan valmiina ja nopeasti itselleen.. Ei siinä minusta ole hirveästi iloa kun yrittää vaan päästä "matalimman aidan yli."

      Poista
  3. Kuten jo Instagramin puolella mainitsin, on tää kyllä täyttä asiaa. Ei kukaan tuu ihan oikeasti sormi pystyssä niidenkään eteen vaatimaan et niiden pitää myydä joku niiden tärkeä tavara. Toinen ilmiö, minkä oon huomannu, on, että jos kyseessä on myynti-ilmoitus, tulee sinne välillä mitä naurettavimpia tarjouksia. Syytä kun kysyy niin tulee vaan " ei äiti anna ostaa kallista ja ei mulla itellä oo rahaa" Asioiden eteen pitää nähdä vaivaa, jos itse oon ostanu jonkun nuken, sille kaikki tarvittavat vaikka 200e niin ei oo hirveen reilua että joku mirmeli 11v. tulee tarjoamaan 50e nukesta. Sitten on kanssa niitä, jotka ruikuttaa kun niillä on vaan yksi nukke tai ei nukkea ollenkaan. Kuten ylempänä jo sanoin, asioiden eteen PITÄÄ nähdä vaivaa, ei nää munkaan nuket mun naaman eteen ole kävelly. Joku järki päähän pitäs saada.

    VastaaPoista

Ennen kuin kommentoit olisi kiva kuulla, jos haluaisit nähdä jostain tietystä nukesta kuvia. Jos keksit jotain parannettavaa kuvissani tai teoksissani kerro siitä minulle. ^^ Rakentava palaute on myös aina tervetullutta! Kiitos kaikista kommenteista!

Ennenkuin kysyt jotain luethan UKK alueen, jos olen jo aiemmin vastannut kysymykseesi: http://sininnukkeblog.blogspot.com/p/ukk.html